Rating Programów MBA 2006
24 listopada 2006 r. w siedzibie warszawskiej Centrali BRE Banku odbył się II Ogólnopolski Zjazd Dyrektorów Programów MBA. Jego organizatorem było Stowarzyszenie Edukacji Menedżerskiej FORUM i Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów. Głównym celem Zjazdu była prezentacja wyników ratingu i dyskusja zasad oceny programów MBA.
Program Zjazdu przewidywał m.in. następujące wystąpienia:
- Akredytacja MBA w Stanach Zjednoczonych i Europie (prof. dr hab. Marek Ratajczak)
- System akredytacji programów EPAS (prof. dr hab. Wojciech Rybowski, Andrzej Popadiuk)
- BREmba – jak zdobyć dyplom MBA w BRE Banku? (Anna Kozińska, Dyrektor Banku ds. Zarządzania Kadrami, BRE Bank S.A.)
- Rating "SEM Forum" - kryteria i dylematy. Omówienie wybranych wyników badania (prof. dr hab. Tomasz Szapiro, dr Barbara Minkiewicz)
- Jakość MBA w XXI w. - dyskusja nad usprawnieniem systemu oceny jakości programów MBA w Polsce
W czasie Zjazdu ogłoszono wyniki ratingu SEM "Forum".
Projekt rMBA zainicjowało i przeprowadziło Stowarzyszenie Edukacji Menedżerskiej FORUM. Partnerem Głównym projektu był Bank BRE, Patronem Medialnym - Rzeczpospolita.
Głównym celem Projektu rMBA było opracowanie środowiskowej procedury oceny jakości programów.
W Projekcie zakładano opracowanie koncepcji (instytucji) środowiskowej oceny jakości programów MBA, przeprowadzenie oceny programów zgodnie z zaproponowaną procedurą i – na zakończenie - zorganizowanie dyskusji na temat zebranych w ten sposób doświadczeń w celu nadania ostatecznego kształtu systemowi oceny.
Projekt rMBA podjęto w początku 2006 r. Władze Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej Forum powołały zespół ekspertów, którego kierownikiem został prof. Tomasz Szapiro. Po dyskusjach i konsultacjach z władzami SEM Forum oraz osobami związanymi z programami MBA uzgodniono kierunkowe decyzje dotyczące procedury oceny programów. Przyjęto strategię dwufazowej realizacji projektu rMBA oraz zasadę przejrzystości procedury osiąganą poprzez konsultacje już w trakcie jej tworzenia.
I faza to przeprowadzenie badania naukowego, którego wyniki stać się miały podstawą do przesądzenia o formie rankingu albo ratingu programów. Wykorzystano je – wyniki - w drugiej fazie.
W trosce o wiarygodność procedury oceny przyjęto zasady transparencji procedur oceny (Programy MBA miały wiedzę o projekcie i postępie prac z materiałów roboczych przekazywanych do konsultacji), bezpiecznego zbierania danych i ich ochrony (W tym celu opracowano procedury sieciowego zbierania danych oprogramowana z zasadami poufności i bezpieczeństwo ochrony danych) oraz zasadę partycypacji (W tym celu ustalono, że procedury będą przygotowane w między uczelnianym zespole ekspertów powołanym w składzie zachowującym możliwie szerokie przedstawicielstwo instytucji oferujących programy MBA. Procedura oceny programów powstała jako drugi etap prac, które otworzyło przeprowadzenie naukowego badania absolwentów programów i ich dyrektorów. W badaniu wykorzystano kwestionariusze kierowane do absolwentów programów, pracodawców i kierownictw uczelni. Projekty kwestionariuszy konsultowane były z przedstawicielami tych środowisk) podmiotów ocenianych w identyfikacja kryteriów oceny wykorzystywanych w budowie procedur oceny i procesie zbierania danych.
Przygotowane narzędzia badawcze i metodykę badania naukowego (M.in. kwestionariusze ankiet i opis przyjętej metody badawczej wysłano na adres dyrektorów programów MBA z prośbą o komentarze) konsultowano uwzględniając w znacznym zakresie - na bieżąco - nadsyłane przez dyrektorów programów MBA uwagi i komentarze. Równolegle opracowano system komputerowej ewidencji opinii absolwentów SAAMBA i przeprowadzono badanie absolwentów i dyrektorów programów MBA oraz podjęto próby konsultacji w środowisku pracodawców. Otrzymano materiał empiryczny, który spowodował modyfikację założeń organizacyjnych.
Efekty badania (potwierdzające zróżnicowanie programów) i ostateczny zakres badania (zróżnicowanie skali udzielania odpowiedzi) wykazały, że nie jest możliwe na tym etapie (w fazie tworzenia procedur oceny) przeprowadzenie pełnowartościowego rankingu. Fakt ten oraz argumenty przywoływane wcześniej w dyskusjach w zespole ekspertów zdecydowały ostatecznie o decyzji opracowania procedury ratingu programów MBA.
Zasady ratingu przedstawiono dwukrotnie do konsultacji ekspertom Stowarzyszenia FORUM, a także organizatorom Zjazdu Dyrektorów Programów MBA i Dyrektorom Programów.
W efekcie zastosowania przyjętej procedury punktowania i ważenia informacji, do każdej zdefiniowanej wcześniej klasy ratingowej – mistrzowskiej, profesjonalnej, standardowej i obiecującej - przyporządkowano, według przyjętych kryteriów, programy, które wzięły udział w projekcie (w sumie 39 z 47).